ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
موزه‌ای گفته است که یک بطری حاوی پیغام که از 101 سال پیش به دریا پرتاب شده بود و باور بر این است که قدیمی‌ترین در نوع خود در دنیا باشد، به نوه‌ی فرستنده‌اش هدیه داده شده است.
هولگر فون نیوهوف از موزه‌ی بین المللی دریائی بندر شمالی هامبورگ می‌گوید که یک ماهی گیر، ماه گذشته به طور اتفاقی بطری آب جوی حاوی پیغام دست نویسی را از دریای بالتیک در حوالی شهر شمالی کیل بیرون کشیده است.

ماهی گیر آلمانی، کنراد فیشر، یک بطری حاوی پیغام که متعلق به 1913 است را در کشتی ماهی گیری "ماریا I" در شهر کیل آلمان در دست خود نگه داشته است.
وی می‌گوید: این قطعاً نخستین باری است که چنین پیغامی قدیمی درون یک بطری پیدا می‌شود، علی الخصوص که بطری آن دست نخورده است.
پس از آن، محققان دست به کار شدند تا نویسنده‌ی نامه را شناسایی کنند و موفق شدند که نوه‌ی 62 ساله‌ی او، آنجلا اردمان را که در برلین زندگی می‌کند بیابند.
اردمان در مصاحبه با خبرگزاری آلمان DPA می‌گوید: "این تقریباً برای من باور نکردنی است."
او اولین شخصی بود که توانست آن بطری قهوه‌ای را در هفته‌‌ی گذشته در موزه‌ی هامبورگ در دست خودش نگه دارد.
در داخل آن، پیغامی روی یک کارت پستال نوشته شده بود که از یابنده می‌خواست تا آن را به آدرس خانه‌ی او در برلین باز گرداند.
اردمان می‌گوید: "لحظه‌ی بسیار بزرگی برای من بود. اشک از گونه‌هایم سرازیر شده بود."
فون نیوهوف گفت: محققان توانستند آدرس را، که متعلق به پسر نانوای بیست ساله‌ای به نام ریچارد پلاتز بود که بطری را در حالی که در پیاده روی با یک گروه طبیعت گردی به سر می‌برد در سال 1913 به دریای بالتیک انداخته بود، پیدا کنند.
بعد از آن، یک محققِ شجره نامه‌ی ساکن برلین، توانست اردمان را پیدا کند که هرگز پلاتز، پدرِ مادر خود که در سال 1946 در 54 سالگی در گذشته بود را نمی‌شناخت.
فون نیوهوف گفت: مقایسه‌ی دست خط نامه‌ی دست نویس با نامه‌های دیگری که پلاتز در طول زندگانی خود نوشته بود، تأیید کرد که او بدون شک نویسنده‌ی نامه است.
اردمان به روزنامه‌های محلی گفت که این اکتشاف غافل گیر کننده به او الهام بخشید تا به آلبوم خانوادگی‌اش نگاهی بیاندازد تا در باره‌ی پدر بزرگ خود که یک سوسیال دموکرات عاشق مطالعه بود، بیشتر بداند.
فون نیوهوف گفت بخش عمده‌ای از جوهر روی کارت پستال، با گذشت زمان و در برابر رطوبت، نا خوانا گشته است.
این کشف، تا اولین روز ماه می در موزه و در معرض نمایش خواهد بود، پس از آن، کار شناسان تلاش برای کشف بقیه‌ی متن که نا خوانا است را شروع خواهند کرد.
رکورد‌های جهانی گینس، قبلاً یک بطری حاوی پیغام را که متعلق به سال 1914 بود، به عنوان قدیمی‌ترین در نوع خود شناخته بود. آن بطری تقریباً 98 سال را در دریا به سر برده بود تا قبل از این که از آب گرفته شود